Fra hvide handsker og høje hatte til allemandseje
Siden 1882 har Odense Aafart sejlet på Odense smukke å. Odense Aafart er gået fra at transportere ’de rige og fine’ mennesker fra Munke Mose til Fruens Bøge til at være allemandsrejse. Odense Aafart favner i dag alt lige fra familiesøndagsturen på åen, vinsmagnings- og musik arrangementer til eventyrlige sejlture med H.C. Andersen som fortæller. Hop med ombord og sejl med os ned gennem Odense Aafarts historie…

1895
”Sejle op ad aaen”

Sangen ”Sejle op ad aaen” blev skrevet i forbindelse med at Odense fik nyt sommerteater i Ny Vestergade 18. Sangen blev sunget første gang den 12. juli 1895 og omhandler sejlturen fra Munke Mose til Fruens Bøge.

1899
4 dampbåde og 8 større slæbebåde

I 1899 gik det stærkt og 400 mennesker blev hver time sejlet i hver retning. 3-4.000 mennesker kunne i denne periode besøge Fruens Bøge på en sommersøndag, hvilket betød at der i 1899 var 150.000 sejlende gæster.

Prisen for en enkeltbillet var 15 øre for voksne, 10 øre for børn – returbilletten kostede 25 øre for voksne og 15 øre for børn. Derudover var der musik 2 aftner om ugen, hvor der blev sejlet til halv pris.

1900
Postomdeling på åen

I 1900 sørgede Aafarten for postomdelingen til virksomheder og beboere langs åen.

I den forbindelse blev der lavet specielle frimærker med teksten ”DAMPBAADE PAA ODENSE AA”. Firmærkerne kostede 5 øre for en pakke op til 5 pund og 10 øre for en pakke op til 10 pund. Dette er desuden grunden til Aafarten den dag i dag kan sejle med splitflag.

Første del af 1900-tallet
Aafarten som transportmiddel

Her havde Aafarten 7-8 både, som sejlede med cirka 100.000 passagerer om året.

1911
Sporvognene giver konkurrence

Da sporvognene kom til Odense kunne de køre folk helt til Hunderup skov og dampbådene på Odense Å måtte derfor bukke under for konkurrencen.

1932
Thorvald Stauning underskriver regler for sejlads på åen

Der kommer nye regler for sejlads på åen, hvilket betyder, at max farten bliver sat til 5 sømil (9 km. i timen). Blev dette ikke overholdt kostede det en bøde på 5 kroner – i dag svarende til 197 kroner.

1940-1945
Krigen påvirker også Aafarten

Ligesom resten af Danmark bliver Odense Aafart også påvirket af tyskernes besættelse af Danmark. Urolighederne samt mangel på brændstof udfordrer Aafarten i at sejle optimalt.

1973
Fra Aafart til Åfart

Efter at have observeret Odense Aafart fra sin pølsevogn i nogle år, gør Knud Laursen Odense Kommune opmærksom på, at han er interesseret i at købe og overtage Odense Aafart. Med i købet følger motorbåden Benedikt, 12 robåde samt iskiosken. Navnet ændres desuden fra ”Aafart” til ”Åfart”.

Foråret 1974
Sejlads under ny ejer

Knud Laursen begynder at sejle for første gang efter at have overtaget Aafarten.

1995-1996
Pænere plads ved Aafarten i Munke Mose

Det gamle kiosk rives ned og den kubeformede kiosk bygges og står klar i 1996.

2009
Nye ejere

I 2009 overtager Morten Skytte og Trine Laursen Aafarten efter Trines forældre.

2014
Ny renovering af Aafarten

Den kubeformede kiosk nedlægges og Aafarten og lejer sig ind i kunstbygningens flotte lokaler.

2017
Ny ejer i Odense Aafart

Morten Skytte overtager virksomheden.

2020
Ny direktør i Odense Aafart

Morten Skytte vælger at trække sig som direktør i Odense Aafart og ansætter Eva Pasgaard som ny direktør. Morten mener, at Eva har mulighed for at komme med et nyt drive, nye ideer og god erfaring i bagagen, som kan bruges i det videre virke hos Aafarten.

Se også